Účinky zinku

Čo je zinok

Zinok je esenciálny stopový prvok, ktorý stimuluje aktivitu asi 100 enzýmov v ľudskom tele. Je koncentrovaný najmä vo svaloch, kostiach, koži, obličkách, podžalúdkovej žľaze, očiach a u mužov v prostate. Jeho nutričný význam bol objavený až v 60. rokoch minulého storočia po správach o priaznivom efekte suplementácie tohto prvku u neprospievajúcich detí. Okrem spomínaného vplyvu na správny rast a vývoj zohráva nezameniteľnú úlohu pri syntetizácii DNA, čo zásadne vplýva napríklad na dobrú hojivosť rán. Hoci množstvo zinku, potrebné pre správne fungovanie tela je pomerne malé, jeho účinky na organizmus sú astronomické.

Zinok- účinky

Potrebuje ho každá bunka nášho tela pri jeho zásadných funkciách, ako je zažívanie, rozmnožovanie, rast, či činnosť mozgu. Optimálna hladina zinku v tele je nevyhnutným predpokladom pre zdravú pleť, na vlasy a silné nechty. Ďalšou podstatnou funkciou zinku v tele je zabezpečenie správnej funkcie imunitného systému. Ľudia, ktorí majú chronický nedostatok zinku sú dokázateľne náchylnejší na infekčné a zápalové ochorenia.

Načo je dobrý zinok? Pozitívny vplyv zinku na organizmus bol zaznamenaný v prevencii:

  • Diabetu – vplýva na dostatočnú produkciu inzulínu

  • Kardiovaskulárnych chorôb a rakoviny- zinok podporuje antioxidačný proces organizmu

  • Alzheimerovej choroby – pomáha aktívnemu odbúravaniu ťažkých kovov z tela

  • Insomnie – pozitívne ovplyvňuje metabolizmus hormónu melatonínu, čím prispieva k zdravému spánkovému režimu

  • Depresie – vplyv zinku na neurotransmitery a produkciu hormónov šťastia- endorfínov

  • Predčasného ukončenia tehotenstva – zinok podporuje správny vývoj plodu a tiež jeho donosenie

Zinok sa okrem prevencie využíva tiež ako podporný prostriedok v liečbe niektorých ochorení, napríklad:

  • Recidivujúce ochorenia dýchacích ciest u detí

  • Znížená plodnosť žien a mužov, nízke libido

  • Znížená imunita

  • Chronický únavový syndróm

  • Opakované vaginálne mykózy

  • Opakovaný výskyt bradavíc

  • Akné, herpesy, psoriáza

Denná dávka zinku

Odporúčané denné dávkovanie zinku je 10-15 mg pre dospelého človeka, u tehotných a dojčiacich žien sa zvyšuje na 16-19 mg. Zinok pre deti do 10 rokov je optimálne prijať denne 5-10 mg zinku. Množstvo potrebného zinku sa mení v závislosti od veku, pohlavia a ďalších faktorov ako sú stres, ochorenia, tehotenstvo, zvýšená psychická a fyzická záťaž, či pribúdajúci vek.

Odporúčané dávky

  • deti do 10 rokov: 5 – 10 mg/deň

  • chlapci nad 10 rokov/muži: 15 mg/deň

  • dievčatá nad 10 rokov/ženy: 12 mg/deň

  • tehotné a dojčiace ženy: 15 – 20 mg/deň

  • vegáni by mali zvýšiť dennú dávku o 50 %