Zinok a jeho účinky na vlasy, nechty a pokožku

Zinok - účinky na vlasy nechty a pleť

 

Zinok patrí medzi esenciálne (nepostrádateľné) stopové prvky a v ľudskom organizme sa podieľa na podpore aktivity mnohých enzýmov. Môžeme ho nájsť predovšetkým v koži, kostiach a svaloch. Pokiaľ ide o vnútorné orgány, zinok sa nachádza napríklad v očiach, obličkách, u mužov potom v semeníkoch a v prostate. Aj keď bol vplyv zinku objavený pomerne nedávno, jeho užitočnosť a význam je v dnešnej medicíne vysoko cenený.

Zinok v potravinách a strave

Zinok je prirodzená látka vyskytujúca sa v prírode a teda aj v potravinách. Medzi potraviny bohaté na zinok patria predovšetkým morské plody ako ustrice, homáre a kraby. Pokiaľ ide o potraviny vyskytujúce sa vo vnútrozemských oblastiach, nájdeme zinok napríklad v otrubách, pšeničných klíčkoch, tekvicových jadierkach. Zo živočíšnych produktov sú to vaječné žĺtka a kuracie a bravčové mäso.

Prečo je zinok užitočný

Zinok potrebujú bunky ľudského tela pre správne fungovanie. Je užitočný pre reprodukčnú a mozgovú činnosť, má pozitívny vplyv na posilňovanie imunity a v čase výskytu respiračných ochorení tak pomáha skrátiť dobu ochorenia a znížiť potrebu preskripcie antibiotík1. Zinok je pre naše telo dôležitý aj z dermatologického hľadiska a je základom pre zdravé vlasy, nechty a pleť.

zinok pre zdravé vlasy

Zinok a vlasy

Najčastejšie sa zinok spája ľudom s vlasmi. Nie je to samozrejme jeho jediný pozitívny efekt, ale áno, zinok má významný vplyv na zdravie a kondíciu našich vlasov. Za jeden z dôvodov alopécie (vypadávania vlasov) sa považuje práve nedostatok zinku. Štúdie ukazujú, že hla­dina zinku vo vlasoch pacientov trpiacich vypadávaním vlasov je významne znížená v porovnaní so zdravými jedincami a vlasy majú typický nepravidelný tvar podmienený abnormálnou keratinizáciou2. Zníženie hladiny zinku totiž môže znamenať posun tohto prvku z plazmy do iného orgánu. Koncentrácia zinku vo vlasoch je spoľahlivejším ukazovateľom jeho množstva. Normálne hodnoty sú v rozsahu 150 – 240 μg/g vlasov. Úroveň nižšia ako 70 μg/g svedčí o jeho nedostatku. Množstvo zinku, ktoré sa dostáva ku koreňu vlasu, ovplyvňuje aj rýchlosť rastu vlasov. Je teda potrebné mať na pamäti skutočnosť, že samotný nedostatok zinku môže ovplyvniť rast vlasov3.

Pokožka a nechty

Zinok zohráva dôležitú úlohu aj z hľadiska zdravia a dobrej kondície našej pokožky. Asi 6% obsahu zinku v našom tele sa nachádza práve v koži. Po kostiach a svaloch je teda pokožka z hľadiska prítomnosti zinku naozaj významná. Môžeme povedať, že zinok má na našu pokožku dva hlavné pozitívne účinky. Podieľa sa na viacerých procesoch jej vývoja (morfogenézy), obrany (imunitná odpoveď) aj obnovy (hojenie rán). Nedostatok zinku sa potom prejaví rôznymi klinickými obrazmi postihnutia kože, ktoré možno zvrátiť jeho dopĺňaním. Koža sa neustále obnovuje a proces obnovy riadia isté, na zinku závislé proteíny. Fyziologická funkcia zinku vystupuje do popredia najmä pri hojení rán a kontrole zápalového procesu. Terapeutický efekt zinku sa využíva nielen pri liečbe patologických procesov, ktoré sú na zinku jednoznačne závislé – napríklad problematické hojenie rán, ale aj pri viacerých iných dermatózach – napríklad aj pri akné. Nedostatok zinku sa prejaví napríklad aj suchosťou kože, zvýšeným vypadávaním vlasov – alopéciou, spomaleným hojením rán, ale aj inými symptómami akými sú preriednutie obočia i mihalníc, spomalenie rastu nechtov, lámavosť nechtov, leukonychia, štiepenie4.

zinok a nechty

Ako efektívne prijímať zinok

Problémy s prísunom zinku do nášho organizmu môžu nastať aj pri vyváženej strave. Nedostatok zinku totiž môže byť zapríčinený aj jeho zníženým vstrebávaním, na ktorom sa môže podpisovať viacero faktorov: napríklad konzumácia alkoholu, priemyselné spracovanie potravín, užívanie niektorých liekov, hormonálnej antikoncepcie alebo aj zvýšený príjem vlákniny v cereáliách a špenáte. Aj príliš veľa tukov, cukrov (najmä jednoduchých) či výrobkov z bielej múky sa negatívne podpisuje na vstrebávaní zinku a zvyšuje tak jeho potrebu5.

Zinok môžeme samozrejme aj efektívne a cielene dopĺňať. Rovnako ako pri príjme zinku zo stravy, aj tu treba dbať predovšetkým na jeho efektívnu vstrebateľnosť – teda na efektívny transfer (nosič), ktorý pomôže nášmu telu využiť z prijatého zinku čo najviac. Vhodným nosičom je napríklad kyselina orotová. Ide o biologickú látku, ktorá je obsiahnutá napríklad v mlieku a kolostre. Vďaka tomu sa z nej stáva prirodzený nosič nielen pre zinok, ale aj pre mnohé iné minerálne látky, stopové prvky a kovy, keďže efektívne zvyšuje ich vstrebávanie.

Zinkorot® – zinok a kyselina orotová

Jednou z možností doplnkového príjimania zinku je aj Zinkorot® – voľnopredajný liek z obsahom zinku od nemeckej spoločnosti Worwag Pharma. Jeho veľkou výhodou je, že obsahuje spomínanú kyselinu orotovú, ktorá je ideálnym nosičom biologického pôvodu a pomáha tak efektívnemu vstrebávaniu zinku do nášho organizmu. Zinkorot® nájdete v každej dobrej lekárni.

Zinkorot® je liek na vnútorné použitie s obsahom dihydrátu zinkumorotátu. Pred užitím lieku si pozorne prečítajte príbalovú informáciu a poraďte sa s lekárom alebo lekárnikom.

 

Literatúra:

1. Hemilä H: Zinc Lozenges May Shorten the Duration of Colds: A Systematic Review. Open Respir Med J 2011; 5,51-58.

2. J. Kováčová Gajanová, Zinok z pohľadu dermatológa, Súč Klin Pr 2018; 1: 35 – 39.

3. E. Škutilová, Zinok a jeho dôležitá a nezastupiteľná úloha dermatológii a interdisciplinárnej medicíne, Súč Klin Pr 2016; 2: 37–40.

4. M. Vojteková, Význam zinku v liečbe akné, http://medmedia.sk/dermatomagazin

5. M. Vojteková, Význam zinku v liečbe akné, http://medmedia.sk/dermatomagazin

Zinkorot pre zdravé vlasy, nechty a pleť