Posilnite váš imunitný systém

Posilnenie imunitného systému

Imunitný systém (imunita) má hlavný dozor nad všetkým, čo sa v našom tele deje. Je strážcom nášho zdravia, akoby lekárom vo vnútri nášho tela. Imunitný systém je súhrnný mechanizmus, ktorého jedinečné schopnosti chránia telo pred nebezpečnými pôvodcami chorôb, ale tiež zabezpečuje pohotovú ochranu a kontrolu nášho zdravia. Dohliada na všetky procesy, čo sa v tele dejú a okamžite zasahuje, ak sa v tele deje niečo nesprávne, nezdravé, degenerované. Eliminuje všetko, čo je telu cudzie, choré a odumreté. Imunitný systém sa skladá z rôznych typov bielych krviniek, ktoré putujú krvným obehom a lymfatickým systémom a hliadkujú v celom tele.

 

S poklesom teplôt sa zvyšuje riziko, že dostanete nádchu alebo chrípku. U nás je vzostup respiračných ochorení a chrípky zaznamenávaný spravidla vo februári a v októbri. Oslabená imunita v tomto období je živnou pôdou pre následné možné ochorenie. Jedným z najdôležitejších spôsobov ako nepríjemnému zhoršeniu zdravotného stavu predísť, je prevencia a posilnenie imunity. Návodom ako chrániť vaše zdravie je správne si vybrať, čo jete. Strava je jedným z najsilnejších spôsobov podpory imunitného systému. Zdravá strava neposkytuje iba krátkodobé výhody - má aj trvalý vplyv na vaše zdravie. Vyvážená strava bohatá na živiny môže povzbudiť váš imunitný systém a pomôcť vášmu telu prekonať chorobu. Zaradenie potravín s týmito základnými živinami do vašej stravy pomôže vášmu telu bojovať s chorobou a udrží vás zdravých.

 

Ako posilniť imunitu organizmu

imunita posilnenie

 

Váš imunitný systém chráni vaše telo pred poškodením tým, že zdoláva vírusy, baktérie a parazitov. Tiež rozpozná, keď bunky ochorejú a urobí to najlepšie, čo dokáže, aby odrazil potenciálne útoky chorých buniek. Oslabený imunitný systém nedokáže pracovať tak dobre ako plne funkčný imunitný systém a preto treba urobiť, čo môžete, aby ste ho udržali zdravým. Konzumácia zdravých potravín, ktoré sú plné živín podporujúcich imunitný systém, je jeden dôležitý krok, ktorý môžete urobiť. Tu je šesť živinových hnacích motorov "vitamíny na imunitu", ktoré by ste mali zaradiť do každodennej stravy, pre posilnenie imunity:

 

 

  1. Vitamín A pomáha regulovať a podporuje zdravý vývoj imunitných buniek. Pečeň, sladké zemiaky (so šupkou) a mrkva sú skvelými zdrojmi vitamínu A.
  2. Vitamíny B sa nachádzajú v zdravej strave, ako sú napr.celozrnné produkty, tekvica, sladká paprika, brokolica, kapusta, zemiaky, tuniak, cesnak, morka a losos. Vitamíny B sú nevyhnutné pre výrobu energie, ako aj toleranciu stresu a odolnosť voči stresu, ktoré sú rozhodujúce pre zdravé fungovanie imunitného systému.
  3. Vitamín C ovplyvňuje rôzne imunitné funkcie podporením funkcie a aktivity bielych krviniek a zvýšením hladiny interferónov, protilátkových odoziev, hladiny protilátok a vylučovania týmusových hormónov, ktoré sú dôležité pre zdravý imunitný systém. Každé ovocie alebo zelenina má určité množstvo vitamínu C. Melón, citrusové ovocie, ako sú napr. pomaranče a grapefruit, červená paprika, zelená paprika a ružičkový kel patria medzi najlepšie zdroje vitamínu C.
  4. Vitamín D sa viaže na bunkové receptory po celom tele, čo spôsobuje zmeny bunkových funkcií. V štúdii, ktorá bola publikovaná v časopise Frontiers in Immunology v roku 2013, bolo preukázané, že receptor vitamínu D v kombinácii s hormonálne aktívnym vitamínom D slúži na reguláciu viac než 900 génov, ktoré ovplyvňujú veľa fyziologických funkcií. Vitamín D pomáha tiež telu absorbovať vápnik. Telo si dokáže vyrobiť vitamín D z expozície slnku a tiež v niektorých potravinách sa prirodzene vyskytuje vitamín D. Losos, tuniak, rybí tuk a vaječné žĺtka patria k jeho najlepším zdrojom.
  5. Vitamín E je antioxidant. Jeho dôležitou úlohou je ochrana týmusovej žľazy, ktorá má u detí dôležitú funkciu najmä pri vývine imunitného systému. Týmus produkuje T-lymfocyty bojujúce s chorobou, a ochrana týchto cirkulujúcich bielych krviniek pred poškodením. Vitamín E je užitočný najmä vtedy, keď imunitný systém odoláva útoku počas oxidačného stresu a chronického virálneho ochorenia. Dobrými zdrojmi sú surové orechy a semená (a oleje z nich vyrábané), ako sú napr.slnečnicové semená, mandle, arašidy a lieskové oriešky.
  6. Zinok je stopový prvok, ktorý sa nachádza v potravinách, ako sú napr.ustrice, hydina, červené mäso, strukoviny, celozrnné produkty a orechy. Je nevyhnutný pre správne fungovanie imunitného systému. V skutočnosti pomáha rozvíjať a udržiavať imunitný systém.

 

Mali by ste zvážiť výživové doplnky.

Zinok- posilnenie imunity

Aj keď výživové doplnky nie sú alternatívou zdravej stravy, môžu byť nápomocné, ak sa používajú, na čo sú určené — ako doplnok zdravej stravy. Ak v strave nedokážeme prijať dostatok látok podporujúcich imunitu, doplnky sú vhodnou voľbou. Pre ľudí s oslabeným imunitným systémom alebo tých, ktorí nemôžu zjesť dostatok potravy, ktorú potrebujú na absorbovanie dostatočného množstva živín, môžu byť doplnky výživy obzvlášť užitočné.

Doplnky môžu tiež stáť za uváženie v určitých obdobiach roka, napríklad pred chrípkovým obdobím. Odporúča vybrať si kvalitné multivitamínové doplnky, vitamíny skupiny B, Omega-3 kyseliny, ktoré podporujú zdravie, ale nie sú produkované v tele, takže sa musia prijímať zo stravy a doplnkov výživy.

Doporučuje sa zvážiť užívanie doplnkov výživy s garantovanou koncentráciou účinnej látky vo forme lieku.

 

Zinok v ľudskom zdraví. Účinok zinku na imunitné bunky

Zinok a imunita

Zinok má veľkú zásluhu na zvýšenie obranyschopnosti tela, jeho užívanie a dostatočný príjem je výrazná podpora imunity u dospelých a deti. Je súčasťou takmer stovky enzýmov a tiež hormónov, bez ktoých sa nevyvíjajú a nedozrievajú T-lymfocity, biele krvinky, tvoriace základ imunitného systému, ktoré sú zodpovedné za ochranu organizmu proti choroboplodným zárodkom a vlastným bunkám, už napadnutým ochorením. T-lymfocity ničia škodlivé baktérie a vírusy v organizme. Zinok ovplyvňuje viacero aspektov imunitného systému. Je rozhodujúci pre normálny vývoj a funkciu buniek sprostredkujúcich vnútornú imunitu. Nedostatok zinku negatívne ovplyvňuje aj makrofágy, fagocytózu a produkciu cytokínu, signálneho proteínu, ktorý pomáha deleniu buniek zúčastňujúcich sa v boji proti patogénom. Nedostatok zinku nepriaznivo ovplyvňuje rast a funkciu T-lymfocytov a B-lymfocytov. Schopnosť zinku pôsobiť ako antioxidant a stabilizovať membrány naznačuje, že zohráva úlohu v prevencii poškodenia buniek vplyvom voľných radikálov počas zápalových procesov. Zinok je nenahraditeľným stopovým prvkom v procese prevencie a budovania imunity. Medzi imunologické prejavy nedostatku zinku v organizme patria často opakované infekcie, afty, hnačky a iné. Podľa niekoľkých zdrojov zinok citeľne pomáha skrátiť už prebiehajúce prechladnutie, chrípkové ochorenia a urýchľuje proces uzdravenia.

Zinkorot - na podporu imunity a boj s respiračnými ochoreniami