Nedostatok zinku

Príznaky nedostatku zinku

Zinok patrí medzi stopové prvky a hoci ho ľudský organizmus obsahuje len 2-3 gramy, je pre jeho existenciu nevyhnutný. Zinok je potrebný pre správnu funkciu reprodukčných orgánov, kožnej bariéry, imunitného systému, či produkciu hormónov štítnej žľazy a inzulínu. Zásoby zinku v organizme sú malé a pri nedostatočnom prívode sa jeho deficit prejavuje pomerne skoro.

Medzi najčastejšie príznaky nedostatku zinku v organizme patria:

  • Suchosť kože a problematická pleť

  • Vypadávanie vlasov

  • Poruchy rastu a vývoja, poruchy učenia u detí

  • Recidivujúce infekcie dýchacích ciest u detí

  • Znížená imunita a náchylnosť na prechladnutie a infekcie

  • Zhoršená hojivosť rán

  • Znížená reprodukčná schopnosť u žien aj mužov

  • Poruchy vnímania chuti, zhoršenie zraku

  • Depresia, podráždenosť a nervozita

  • Zvýšená únava

Osoby trpiace jedným, či dokonca viacerými spomenutými príznakmi naraz, často riešia zdravotný problém vonkajšou aplikáciou rozličných prípravkov, napríklad pleťovou kozmetikou určenou pre problematickú pleť s akné, či vlasových sér proti vypadávaniu vlasov a na posilnenie korienkov. Častokrát žiaľ bez viditeľných výsledkov. Je totiž pravdepodobné, že sa jedná o prejavy nedostatku zinku. Rovnako tiež ľudia, ktorí často trpia infekčnými ochoreniami, či pociťujú chronickú únavu by mali preventívne dbať na optimálnu hladinu zinku v tele.

Príčiny nedostatku zinku

Aj napriek vyváženej strave môže dôjsť k nedostatočnému príjmu zinku zo stravy. Príčin je hneď niekoľko. Počnúc zhoršeným životným prostredím oproti minulosti, ako aj vysokou mierou konzumácie priemyselne spracovaných potravín na úkor čerstvých.

Zinok v tele - vstrebávanie

Využiteľnosť zinku zo stravy taktiež závisí na prijatom množstve kyseliny fytovej, ktorú obsahujú obilniny, orechy, niektoré druhy zeleniny, či strukoviny. Pri vysokej miere fytátov nachádzajúcich sa v našom jedálničku, klesá vstrebávanie zinku až na 15%. Živočíšne bielkoviny naopak vstrebávanie zinku zlepšujú. Výnimkou je v tomto prípade mlieko. Vďaka kazeínu, ktorý obsahuje, jeho konzumácia taktiež zhoršuje využiteľnosť zinku.

Zinok v našej strave

Potraviny obsahujúce dobre využiteľný zinok pre organizmus sú napríklad ustrice, hovädzie mäso, kraby a homáre. Sú to zväčša suroviny, ktoré sa na našich stoloch neobjavujú denne. Zinok ďalej nájdeme napríklad pšeničných klíčkoch či otrubách, v tekvicových semiačkach, vaječných žĺtkach a ďalších druhoch mäsa, ako je bravčové a kuracie.

Ľudia so zvýšenou potrebou zinku

Obvykle možno dosiahnuť dennú odporúčanú dávku zinku prostredníctvom konzumácie rozmanitej, nutrične hodnotnej stravy. Existujú však situácie, napríklad prechodné obdobie so zvýšenou psychickou a fyzickou záťažou, či takzvané rizikové skupiny ľudí, ktoré vyžadujú príjem zinku vo vyššej miere.

Najčastejšie skupiny ľudí so zvýšenou potrebou zinku:

  • Tehotné a dojčiace ženy – zinok je nevyhnutný pre správny vývoj plodu, neskôr prostredníctvom materského mlieka matka poskytuje dostatočné množstvo zinku dieťaťu

  • Ľudia nad 60 rokov – vo vyššom veku klesá schopnosť organizmu využívať nutrienty z potravy v dostatočnej miere

  • Vegáni a vegetariáni – strava neobsahuje živočíšne proteíny v dostatočnom množstve alebo vôbec, zvýšená miera fytátov, ktoré zhoršujú vstrebávanie zinku

  • Ľudia so zvýšenou fyzickou aktivitou, športovci – zvyšovaním telesnej teploty a potením sa zvyšujú nároky organizmu na príjem zinku

  • Celiatici a ľudia trpiaci inými zápalovými črevnými chorobami - vstrebávanie minerálov je znížené

  • Ľudia konzumujúci alkohol v nadmernom množstve – znížené vstrebávanie zinku vďaka etanolu, zvyšuje sa jeho vylučovanie močením

Pozor na optimálnu hladinu zinku by ste si mali dávať aj v prípade, že užívate lieky, ktoré ovplyvňujú vstrebávanie zinku a jeho vylučovanie. Sú to napríklad lieky na žalúdočnú kyselinu, diuretiká, či hormonálna antikoncepcia.