Zinok

Čo je zinok

Zinok je esenciálny stopový prvok, ktorý stimuluje aktivitu asi 100 enzýmov v ľudskom tele. Je koncentrovaný najmä vo svaloch, kostiach, koži, obličkách, podžalúdkovej žľaze, očiach a u mužov v prostate. Jeho nutričný význam bol objavený až v 60. rokoch minulého storočia po správach o priaznivom efekte suplementácie tohto prvku u neprospievajúcich detí. Okrem spomínaného vplyvu na správny rast a vývoj zohráva nezameniteľnú úlohu pri syntetizácii DNA, čo zásadne vplýva napríklad na dobrú hojivosť rán. Hoci množstvo zinku, potrebné pre správne fungovanie tela je pomerne malé, jeho účinky na organizmus sú astronomické.

Zinkorot - nedostatok zinku

Zinok - účinky

Potrebuje ho každá bunka nášho tela pri jeho zásadných funkciách, ako je zažívanie, rozmnožovanie, rast, či činnosť mozgu. Optimálna hladina zinku v tele je nevyhnutným predpokladom pre zdravú pleť, na vlasy a silné nechty. Ďalšou podstatnou funkciou zinku v tele je zabezpečenie správnej funkcie imunitného systému. Ľudia, ktorí majú chronický nedostatok zinku sú dokázateľne náchylnejší na infekčné a zápalové ochorenia.

Načo je dobrý zinok? Pozitívny vplyv zinku na organizmus bol zaznamenaný v prevencii:

  • Diabetu – vplýva na dostatočnú produkciu inzulínu
  • Kardiovaskulárnych chorôb a rakoviny – zinok podporuje antioxidačný proces organizmu
  • Alzheimerovej choroby – pomáha aktívnemu odbúravaniu ťažkých kovov z tela
  • Insomnie – pozitívne ovplyvňuje metabolizmus hormónu melatonínu, čím prispieva k zdravému spánkovému režimu
  • Depresie – vplyv zinku na neurotransmitery a produkciu hormónov šťastia- endorfínov
  • Predčasného ukončenia tehotenstva – zinok podporuje správny vývoj plodu a tiež jeho donosenie

Zinok sa okrem prevencie využíva tiež ako podporný prostriedok v liečbe niektorých ochorení, napríklad:

  • Recidivujúce ochorenia dýchacích ciest u detí
  • Znížená plodnosť žien a mužov, nízke libido
  • Znížená imunita
  • Chronický únavový syndróm
  • Opakované vaginálne mykózy
  • Opakovaný výskyt bradavíc
  • Akné, herpesy, psoriáza

Zinok a prechladnutie

Zinok je pomocníkom aj v boji proti prechladnutiu a vírusom. Pomáha nám dvoma spôsobmi. Najprv sa snaží nevpustiť vírusy do nášho tela a keď predsa ochorieme, spolu s imunitným systémom - našou vnútornou ochranou skracuje dobu ochorenia a prispieva k uzdraveniu. Pozrite si naše video o tom, ako zinok bojuje proti prechladnutiu.

Video: Ako zinok pomáha pri prechladnutí

Zinok podporuje náš imunitný systém a môže nám pomôcť rýchlo a efektívne v liečbe prechladnutia

Denná dávka zinku

Odporúčané denné dávkovanie zinku je 10-15 mg pre dospelého človeka, u tehotných a dojčiacich žien sa zvyšuje na 16-19 mg. Zinok pre deti do 10 rokov je optimálne prijať denne 5-10 mg zinku. Množstvo potrebného zinku sa mení v závislosti od veku, pohlavia a ďalších faktorov ako sú stres, ochorenia, tehotenstvo, zvýšená psychická a fyzická záťaž, či pribúdajúci vek.

Odporúčané dávky

  • deti do 10 rokov: 5 – 10 mg/deň
  • chlapci nad 10 rokov/muži: 15 mg/deň
  • dievčatá nad 10 rokov/ženy: 12 mg/deň
  • tehotné a dojčiace ženy: 15 – 20 mg/deň
  • vegáni by mali zvýšiť dennú dávku o 50 % 

Ak však chceme, aby sa prijatý zinok do nášho tela čo najlepšie vstrebal, mali by sme dbať na správny nosič. Takýmto nosičom je napríklad kyselina orotová. Je prírodného pôvodu a efektívne uľahčuje vstrebávanie zinku do organizmu.

Príznaky nedostatku zinku

Zinok patrí medzi stopové prvky a hoci ho ľudský organizmus obsahuje len 2-3 gramy, je pre jeho existenciu nevyhnutný. Zinok je potrebný pre správnu funkciu reprodukčných orgánov, kožnej bariéry, imunitného systému, či produkciu hormónov štítnej žľazy a inzulínu. Zásoby zinku v organizme sú malé a pri nedostatočnom prívode sa jeho deficit prejavuje pomerne skoro.

Medzi najčastejšie príznaky nedostatku zinku v organizme patria:

  • Suchosť kože a problematická pleť
  • Vypadávanie vlasov
  • Poruchy rastu a vývoja, poruchy učenia u detí
  • Recidivujúce infekcie dýchacích ciest u detí
  • Znížená imunita a náchylnosť na prechladnutie a infekcie
  • Zhoršená hojivosť rán
  • Znížená reprodukčná schopnosť u žien aj mužov
  • Poruchy vnímania chuti, zhoršenie zraku
  • Depresia, podráždenosť a nervozita
  • Zvýšená únava

Osoby trpiace jedným, či dokonca viacerými spomenutými príznakmi naraz, často riešia zdravotný problém vonkajšou aplikáciou rozličných prípravkov, napríklad pleťovou kozmetikou určenou pre problematickú pleť s akné, či vlasových sér proti vypadávaniu vlasov a na posilnenie korienkov. Častokrát žiaľ bez viditeľných výsledkov. Je totiž pravdepodobné, že sa jedná o prejavy nedostatku zinku. Rovnako tiež ľudia, ktorí často trpia infekčnými ochoreniami, či pociťujú chronickú únavu by mali preventívne dbať na optimálnu hladinu zinku v tele.

Príčiny nedostatku zinku

Aj napriek vyváženej strave môže dôjsť k nedostatočnému príjmu zinku zo stravy. Príčin je hneď niekoľko. Počnúc zhoršeným životným prostredím oproti minulosti, ako aj vysokou mierou konzumácie priemyselne spracovaných potravín na úkor čerstvých.

Zinok v tele - vstrebávanie

Využiteľnosť zinku zo stravy taktiež závisí na prijatom množstve kyseliny fytovej, ktorú obsahujú obilniny, orechy, niektoré druhy zeleniny, či strukoviny. Pri vysokej miere fytátov nachádzajúcich sa v našom jedálničku, klesá vstrebávanie zinku až na 15%. Živočíšne bielkoviny naopak vstrebávanie zinku zlepšujú. Výnimkou je v tomto prípade mlieko. Vďaka kazeínu, ktorý obsahuje, jeho konzumácia taktiež zhoršuje využiteľnosť zinku.

Zinok v našej strave

Potraviny obsahujúce dobre využiteľný zinok pre organizmus sú napríklad ustrice, hovädzie mäso, kraby a homáre. Sú to zväčša suroviny, ktoré sa na našich stoloch neobjavujú denne. Zinok ďalej nájdeme napríklad pšeničných klíčkoch či otrubách, v tekvicových semiačkach, vaječných žĺtkach a ďalších druhoch mäsa, ako je bravčové a kuracie.

 

Ľudia so zvýšenou potrebou zinku

Obvykle možno dosiahnuť dennú odporúčanú dávku zinku prostredníctvom konzumácie rozmanitej, nutrične hodnotnej stravy. Existujú však situácie, napríklad prechodné obdobie so zvýšenou psychickou a fyzickou záťažou, či takzvané rizikové skupiny ľudí, ktoré vyžadujú príjem zinku vo vyššej miere.

Najčastejšie skupiny ľudí so zvýšenou potrebou zinku:

  • Tehotné a dojčiace ženy – zinok je nevyhnutný pre správny vývoj plodu, neskôr prostredníctvom materského mlieka matka poskytuje dostatočné množstvo zinku dieťaťu
  • Ľudia nad 60 rokov – vo vyššom veku klesá schopnosť organizmu využívať nutrienty z potravy v dostatočnej miere
  • Vegáni a vegetariáni – strava neobsahuje živočíšne proteíny v dostatočnom množstve alebo vôbec, zvýšená miera fytátov, ktoré zhoršujú vstrebávanie zinku
  • Ľudia so zvýšenou fyzickou aktivitou, športovci – zvyšovaním telesnej teploty a potením sa zvyšujú nároky organizmu na príjem zinku
  • Celiatici a ľudia trpiaci inými zápalovými črevnými chorobami - vstrebávanie minerálov je znížené
  • Ľudia konzumujúci alkohol v nadmernom množstve – znížené vstrebávanie zinku vďaka etanolu, zvyšuje sa jeho vylučovanie močením

Pozor na optimálnu hladinu zinku by ste si mali dávať aj v prípade, že užívate lieky, ktoré ovplyvňujú vstrebávanie zinku a jeho vylučovanie. Sú to napríklad lieky na žalúdočnú kyselinu, diuretiká, či hormonálna antikoncepcia.